|
||||||||
|
JOANA AMENDOEIRA (2003) Heruitgave van de derde plaat (uit 2003) van deze nog altijd erg jonge rijzende ster en uithangbord van de “nieuwe” fado. Joana is vandaag nog altijd maar net veertig en toen deze plaat uitkwam, wad ze net juridisch meerderjarig. De plaat bevat dertien traditionele fadomelodieën, waarop nieuwe teksten gezet werden. De begeleidingsband van toen mocht er zijn: Custodio Castelo en Carlos Manuel Proença op gitaar, en Marino de Freitas op bas. Zelfs als u denkt Joana nog nooit gehoord te hebben, zal u vast “Amor mais perfeito” en “Alta Noite” herkennen. Tenminste, dat hoop ik, want deze plaat zette de zangeres voorgoed op de agenda van iedere fado-liefhebber en het nummer staat op de playlist van werkelijk elk concert van Joana. Dat ze nu heruitgegeven wordt, heeft een simpele reden: ze was namelijk al enige tijd niet meer verkrijgbaar en aan dat onmiskenbare euvel is nu dus verholpen. Voor de prijs van nauwelijks 12 euro hoeft u het alvast niet te laten. MUITO DEPOIS (2016) Met deze plaat uit 2016 vierde de id-twintiger van toen in 2016 haar twintigste carrièrejaar als fado-zangeres en het is erg fijn de evolutie te horen tussen de titelloze plaat van dertien jaar eerder en het moment van deze opnames. Op deze plaat ging het o zestien nieuw-geschreven nummers, van de hand van bekende componisten en tekstschrijvers als Tiago Torres da Silva, Joaquim Pessoa, Paulo do Carvalho, Vasco Graça Moura en Natália Correia. De liedjes handelen over de Dingen des Levens, de blije momenten zowel als de trieste. Dit is dus Fado: zowel de liefde als de teloorgang ervan wordt bezongen, net zoals vriendschap, het moederschap, afscheid en verlies, rouw en desillusie. De plaat is heel traditioneel van opzet, maar klinkt bijzonder hedendaags, onder meer dankzij een glasheldere productie van dichter Tiago da Silva en geïnspireerd spel van gitaristen Pedro Amendoeira en Rogério Ferreira en bassist António Quintino. Een paar gastrollen zijn weggelegd voor pianist Filipe Raposo, gitarist Pedro Jóia en vooral de geweldige zanger, die Paulo do Carvalho is en met wie de zangeres hier de eerste keer ooit in duet te horen is op “E A Hora”. Nog even vermelden dat de heruitgave twee bonus tracks bevat en dat de titelsong er eentje is, die je absoluut in huis moet hebben, als je wil meepraten over hedendaagse Fado. Ook hier een fijne prijs van 12 euro, die eigenlijk niemand mag tegenhouden om dit pareltje in huis te halen. AO VIVO EM LISBOA (2005) Wie de zangeres echt wil leren kennen, kan hier niet omheen: deze live-plaat dateert al van 2005, maar, met de begeleiding van de vaste compagnons de route, broer Pedro en Pedro Pinhal op gitaar en João Penedo op bas, zong Joana toen ruim een uur lang simpelweg de sterren van de hemelen dit derde deel van het drieluik heruitgaven is al even onmisbaar als de twee opnieuw verkrijgbare studioplaten: ze zijn het bewijs van de terecht verworven status van Joana Amendoeira. (Dani Heyvaert)
|